>
Er was met veel bombarie een grote fiets-dag aangekondigd in Recife, zoiets als de autoloze zondagen in Brussel maar dan aangepast aan de realiteit van deze auto-stad. Veel benzine zouden we er niet mee sparen zag ik in de krant waar het stadsbestuur met trots aankondigde hoeveel extra politie-autos en helikopters ze zouden inzetten om dat fietsen veilig te laten verlopen. Allez vooruit, Ik moest dus fietsen op deze superbeveiligde fietsdag. Alle beetjes helpen, al was het maar om te sensibiliseren, want dat is hier absoluut nodig. De stad zit alle dagen uren en uren vast in gigantische files, inclusief de autobussen die nergens een aparte rijstrook hebben.>
Wat bleek, de ruwweg 30 km die ik vooraf had uitgestippeld om aan het centrum te geraken was niet beveiligd. Er waren enkel fietsstroken vrijgemaakt vanuit de rijke wijken en dat had als gevolg dat er op de andere wegen meer verkeer was en, het kan een indruk zijn, meer agressief verkeer. Ik hield in elk geval rekening met een aantal boze autobestuurders die de wegomleggingen voor de fietshappening niet genegen waren en fietste dus tussen de putten, stenen, gebroken glas, afval en zand van die strook die ze hier voetpad noemen. Die strook is ook regelmatig versperd door geparkeerde auto's en de roestige karren waarmee de armen al wat nog enigszins bruikbaar is van tussen het afval halen.>
Toen ik eindelijk, op een paar km van het centrum aan een, met plastiek-kegels afgezette, fietsstrook kwam bleken er nauwelijks fietsers te rijden - in feite kun je het ook nauwelijks rijden noemen, want de snelheid van de luxe-fietsers is net voldoende om niet om te vallen. Maar ja, deze mensen zijn, zonder airco, ook niet gewoon aan deze hitte, alleen het strand-liggen wordt hier door de middenklasse zonder airco beoefend.>
Ik heb het gevoel dat het sensibiliseren hier absoluut niet werkt, of toch niet om te overwegen om zich eens met de fiets te verplaatsen. Wellicht zal de fietsdag wel de verkoop van trendy kleurige fietsoutfits en blitse accessoires op de duren mountainbikes stimuleren. Met z'n allen naar de airco-winkel, met de airco-auto, want er zijn 6.200 parkeerplaatsen in het nieuwe winkelcentrum Rio Mar.>
Op de terugweg was alles weer normaal, de fietsstroken werden om 16u weer opengesteld voor de auto's en de armen wurmen zich weer door het verkeer op hun roestige fietswrakken. Ik geniet opnieuw van het fietsen als ik mij in het spoor zet van een fietsende waterdrager, die gaat vlugger, hij toont de weg en leert mij hoe te overleven tussen de toeterende auto's.>
Het gaat goed met BRIC-Brazilië, de middenklasse groeit, de consumptie stijgt en de Copa do Mundo komt er aan.>
>
Copa Favela 2014
1 opmerking:
O que a bicicleta tem a ver com Copa Favela 2014 ?
É que governo e a Fifa esquecem de botar previsões pra bikes nas ruas maquiladas pra a Copa da Fifa 2014.
Mas isso não é importante pra a Fifa, porque é só a periferia que utiliza a bicicleta pra transporte e porque ninguém das pessoas da periferia tá com grana pra comprar ingresso pra um dos 5 jogos no Estadio de São Lourenço da Mata (20 km do centro de Recife)
2014, a Copa passa, a Favela fica.
Copa Favela 2014
Een reactie posten