José Cleiton Carbonel woont in Toto, een zware favela in Recife, Brazilië.
In de prachtige tentoonstellingsruimte van de Gentse KASK, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, bouwt hij gedurende de maand november een favela - uit gevonden afval - om er zijn foto's te exposeren.
Rua na Rua is een tentoonstelling van Europalia.Brasil en de KASK
Je kan Rua na Rua op diverse manieren bekijken:
Marlene Elgueta Aguilera.
Chili
assistant- curator
Kunstenaars hebben kunst veranderd door o.a. het situeren van een kunstwerk in een niet-artistieke context of het situeren van een niet artistieke object in een kunst context. De “street artist” verlangt niet de definitie van een kunstwerk te veranderen maar eerder naar communicatie en informatie in een reële context met zijn eigen esthetische taal.
De kunst als een wetenschappelijke opvatting, intellectueel, academisch en zelf als ideologische kwestie neemt soms te veel afstand van de werkelijkheid.
Kunst heeft de nood om een innerlijke crisis te provoceren in onze bewust zijn of een politieke of sociaal ingestelde orde op een kritische manier af te breken.
Is kunst dan een politieke of sociaal gevecht?
Kunst maakt deel van de business, en heeft een koopwaarde. Kunst is ook ondermijning van waarden en soms ondersteuning van waarden en als dat niet zo is… is het in vele gevallen een intellectuele masturbatie.
Wat we nodig hebben is erkenning van zij die spreken vanuit hun kunst met eigen plastische middelen.
Het is niet subtiel, niet rationeel, niet technisch en niet stilistisch omdat het een directe taal is, en omdat de materie zelf spreekt over haar eigen oorsprong.
Street-art kan niet gemaakt worden door iemand die één kant van (het verhaal) de massa probeert te begrijpen om de andere kant te informeren.
Neen, street-art is authentiek, eerlijk en de beschouwt de straat als de grootste galerij ter wereld.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten