woensdag 16 november 2011

Street Art en de sociale media

Ben Caudron, socioloog, webpionier en publicist
verklaarde op de vernissage waarom hij de facebookpagina
http://www.facebook.com/RuanaRua
leuk vond:



Waarom we Rua na Rua op Facebook leuk vinden.

Rua na Rua heeft een pagina op Facebook. Op zich is dit niets bijzonders. Facebook biedt onderdak aan steeds meer organisaties en bedrijven; Gevestigde Kunstenaars vinden er steeds meer een etalage voor hun werk.

En dan is er Rua na Rua. Rua na Rua is anders. Rua na Rua op Facebook is leuk. Echt leuk. Omdat zowat elke "regel" waarvoor social media experten zich vorstelijk vergoed weten, met voeten getreden wordt. Rua na Rua werft bijvoorbeeld niet. Net geen 100 mensen vinden de pagina "leuk", en alles wat Rua na Rua zelf post vindt Rua na Rua zelf leuk. Wie die liefde deelt weet zich meteen opgenomen in de deelzaamheid.

Rua na Rua is uitzonderlijk omdat de "content" die er te vinden is bijzonder is. De content is echt. Uniek. Niks recyclage, mashup, aggregatie. Niets gestolen. Wel flarden bevroren seconden uit de zoekende ziel van een jonge Braziliaan die zich ondergedompeld ziet in een Westers Kunstkader.

Rua na Rua deelt zonder bijbedoeling. Rua na Rua geeft, probeert niet te misleiden. Wie er is krijgt wat er is. Punt. Geen "conversatie met conversiedoeleinden". Rua na Rua "luistert niet naar de consument".

Rua na Rua brengt de onderliggende ideologie van street art naar social media op een manier die recht doet aan het inflatieconcept "roots". Hier ontmoeten "bottom-up" en "social media" elkaar. Hier zijn echte mensen wier zielen geen andere keuze hebben dan scheppen.

Mij stemt het hoopvol.

Geen opmerkingen: