vrijdag 27 juni 2008

2 days without my camera!

After recording around 30 bands at the Spotfestival I thought I kind of fullfilled the needs for my addiction.
I had to promise to Moenen not to bring my DV-cam to New York, and that was ok.
But it was unforgivable to forget the little pocket-camera when we went to see 'Desmona' at the Union Pool in Brooklyn.
Great gig, ideal atmosphere. You'll have to believe me on my word or click the hyperlinks.

And now back in Belgium, I even had a greater musical experience at the incredible 'Braakland' location in Leuven
with the special gig from 'Prima Donkey' who rehearsed during one week and served the public their beautiful result.
Let's hope for a follow up on this unique experiment.
Next time I'll cary some recording device.

Tomorrow we 'll (+Zjakki) be interviewing 'Spok Frevo' at 'Couleur Café'
Spok Frevo is from Recife and the obligatory Brazilian link for today's Mangue Belga Blog :-)



CU all tomorrow at Couleur Café
and click here for more Brazil

donderdag 19 juni 2008

Find Brazil in NY

If some one is looking for some Brasil en Nova York:

Manhattan
46th st between 5th and 6th av






















Queens
Astoria
30th st and 36th av


dinsdag 17 juni 2008

Brasil em Nova York :-)


It was rather silent on this blog.
My mind was on the Spotfestival in Denmark - I'll report later on this Blog - where I did some filming of the newest bands of the North and for the moment I'm in New York eating an acceptable feijoada and discovering that in despite of this multicultural city nothing beats a Caipirinha in Recife.


A lot of Spanish all over in the streets of Manhattan and nearly no English in Spanish Harlem, where I freely could speak Portuñol mixture - learning Portuguese made my Spanish dissapear - and feel like in Central or South America.
NY is great.
Biking in NY is the MAX !



Hopping from the top of the first world on 5th avenue to the third world slums of Harlem, The Bronx, Brooklyn, Queens ... on a bike it all seems so close to each other.
I noticed one big difference in the "MULTICULTURAL" of Brazil and NY. Here all the nationalities kept their culture and language, as in Brazil they went up in one melting pot. I had to come to NY to understand some more of the 'ANTROPOFAGIA' attitude that Oswaldo de Andrade described and that feeded my fascination for Brazil, Brazilian music and more specific the Mangue Beat of Recife.
I read somewhere that it is because of the Portuguese, who were - at the start of their conquest - more interested in making money than settling, that made the big difference.
That's all folks.
My bike is waiting

dinsdag 15 april 2008

Na de zware regens in Brazilië

Geen paniek.

Recife is van de ergste regens gespaard gebleven.
Het gaat goed met Ana Carla van de Morro da Conceição.



In de favela Peixinhos gaat het minder goed. Al het overvloedige water dat stroomopwaarts van de grote rivier Beberibe is gevallen moest naar de zee. De mensen van mijn Iemanga Project zitten weer met hun huizen in het water. Maar ondertussen zijn ze het al gewoon, ze kunnen veel ellende aan. Er blijft nog altijd 'alegria' in Peixinhos.






De muziek van de video - Danger Global Warming - is van DJ Dolores uit zijn recentste cd '1 REAL'

dinsdag 8 april 2008

Zware regens in Brazilië en Peru

Deredactie hier in België toont een filmpje van Peru maar in het noordoosten van Brazilië is het even erg.


Ik heb het filmpje bij Ana Carla nog eens bekenen en een paar mails gestuurd om te informeren hoe het met haar en haar familie gaat.
En ik vraag mij af hoe hoog de Beberibe staat, de rivier die door de favela van Peixinhos loopt?

dinsdag 25 maart 2008

Caranguejos

Wie op deze blog een beetje mee wil zijn, moet wat over de Manguebeat weten.


Onderstaande videoclip, 'A Cidade' (de stad) van Chico Science en zijn groep Nação Zumbi (CSNZ) staat bol van de beeldtaal die de Manguebeat beweging in de jaren 90 lanceerde en die vandaag nog volop in de mangue-favela's wordt gebruikt:



Chico zingt hier midden in de mangue, zijn decor is de typische bovengrondse wortelstructuur die de mangrove kenmerkt. En er zijn de 'caranguejos', grote fel blauw, rood en geel gekleurde krabben die in de modder van de mangue leven en waarmee de manguebeat jongeren zich vereenzelvigen.
Zij noemen zichzelf asfalt-krabben en zien hun deltastad Recife als een grote mangue - Manguetown Recife.
De krabben zijn alerte survivors, ze hebben zich aangepast aan de vervuiling, ze symboliseren de kracht van de bio-diversiteit van de mangue.
De mangue-boys staan voor multi-culturaliteit, ze ontsluiten de culturele woestijn die Recife in de jaren 80 was, ze gebruiken volop de nieuwe media. In hun poezie zijn zij krabben met hersenen.














De Manguebeat heeft het over de kracht van armen die steeds weer in het systeem vergeten worden en over de rijkdom van de populaire cultuur van Pernambuco (de centrale staat van het arme Noordoosten).
Een dominante invloed bij CSNZ is die van de 'MARACATU'
De grote trommen in de clip komen van die maracatu .
Maracatu drumbands hoort ge dagelijks in de straten van Recife.
Maar over dit oorspronkelijk Afrikaanse ritueel waarmee de slaven eertijds hun koningen vereerden en dat vandaag opgedragen wordt aan de Orisha's (Orixás), de beschermgoden uit de Candomblé, daarover zal ik het later eens hebben.

Voor wie de puzelstukjes van mijn blog verzamelt, nog dit weetje:
Iemanga, is een belangrijke Orixá. Zij is de koningin van alle water.

vrijdag 21 maart 2008

Morro da Conceição

Van op Alto Santa Isabel, de volkswijk in Recife waar ik logeerde, had ik uitzicht op een steile heuvel vol huisjes, gangetjes en trappen.
Zo'n stereotiep beeld van een favela uit Rio de Janeiro dat we kennen uit nieuwsberichten over geweld.

Maar niets is wat het schijnt.

Laat u mee voeren op muziek van DJ Dolores & Orchestra Santa Massa:

'Morro da Conceição'
2min56