woensdag 23 november 2011

Hélio Oiticica - Rua na Rua

Quem percorre Rua na Rua até o fim passa por um remix de uma obra do Hélio Oiticica, uma experimentação sensorial que começa ao fim das becos, onde é possível passar “por dentro” de uma das obras, intitulada “Penetrável”, formada por filetes de plástico fluido que “caem” do teto. Saindo desse obra vc entra na Sala Branca da Sala Preta em frente do ...
José Cleiton Carbonel em uma das instalações da exposição do Hélio Oiticica no Bozar Bruxelas, na exposição 'Arte no Brasil'. Parece Ogum saindo de um parangolé… A idéia é essa mesmo: brincar com as obras do arrojado artista plástico brasileiro que rompeu com o espaço entre a obra de arte e espectador, na década de 60, estabelecendo um outro tipo de relação baseada na interatividade.


NL

Wie Rua na Rua tot het einde van de becos doorloopt staat voor een 'remix' van een werk van Hélio Oiticica, dé Braziliaanse kunstenaar van het Tropicalisme. Het is een “Penetrável”, een sensorieel experiment voor wie in de plastieken linten, die van het lage plafond tot de grond hangen, durft te stappen. Als je uit de penetravel komt ben je in de Witte Zaal van de Zwarte Zaal en recht voor je hangt ...
José Cleiton Carbonel in een "Parangolé" van Hélio Oiticica, in de Bozar te Brussel, tijdens de Europalia-tentoonstelling 'Art in Brasil'. Het lijkt alsof Ogum uit de Parangolé komt… Het central idee: spelen met het werk van deze Brazilaanse artiest die in de jaren 60 de afstand tussen werk en toeschouwer deed verdwijnen, en een andere relatie creëerde, die gebaseerd op interactiviteit.

woensdag 16 november 2011

Je kan Rua na Rua op diverse manieren bekijken

José Cleiton Carbonel woont in Toto, een zware favela in Recife, Brazilië.
In de prachtige tentoonstellingsruimte van de Gentse KASK, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, bouwt hij gedurende de maand november een favela - uit gevonden afval - om er zijn foto's te exposeren.



Rua na Rua is een tentoonstelling van Europalia.Brasil en de KASK

Je kan Rua na Rua op diverse manieren bekijken:



Marlene Elgueta Aguilera.
Chili
assistant- curator

Kunstenaars hebben kunst veranderd door o.a. het situeren van een kunstwerk in een niet-artistieke context of het situeren van een niet artistieke object in een kunst context. De “street artist” verlangt niet de definitie van een kunstwerk te veranderen maar eerder naar communicatie en informatie in een reële context met zijn eigen esthetische taal.

De kunst als een wetenschappelijke opvatting, intellectueel, academisch en zelf als ideologische kwestie neemt soms te veel afstand van de werkelijkheid.
Kunst heeft de nood om een innerlijke crisis te provoceren in onze bewust zijn of een politieke of sociaal ingestelde orde op een kritische manier af te breken.
Is kunst dan een politieke of sociaal gevecht?
Kunst maakt deel van de business, en heeft een koopwaarde. Kunst is ook ondermijning van waarden en soms ondersteuning van waarden en als dat niet zo is… is het in vele gevallen een intellectuele masturbatie.

Wat we nodig hebben is erkenning van zij die spreken vanuit hun kunst met eigen plastische middelen.
Het is niet subtiel, niet rationeel, niet technisch en niet stilistisch omdat het een directe taal is, en omdat de materie zelf spreekt over haar eigen oorsprong.

Street-art kan niet gemaakt worden door iemand die één kant van (het verhaal) de massa probeert te begrijpen om de andere kant te informeren.

Neen, street-art is authentiek, eerlijk en de beschouwt de straat als de grootste galerij ter wereld.

Street Art en de sociale media

Ben Caudron, socioloog, webpionier en publicist
verklaarde op de vernissage waarom hij de facebookpagina
http://www.facebook.com/RuanaRua
leuk vond:



Waarom we Rua na Rua op Facebook leuk vinden.

Rua na Rua heeft een pagina op Facebook. Op zich is dit niets bijzonders. Facebook biedt onderdak aan steeds meer organisaties en bedrijven; Gevestigde Kunstenaars vinden er steeds meer een etalage voor hun werk.

En dan is er Rua na Rua. Rua na Rua is anders. Rua na Rua op Facebook is leuk. Echt leuk. Omdat zowat elke "regel" waarvoor social media experten zich vorstelijk vergoed weten, met voeten getreden wordt. Rua na Rua werft bijvoorbeeld niet. Net geen 100 mensen vinden de pagina "leuk", en alles wat Rua na Rua zelf post vindt Rua na Rua zelf leuk. Wie die liefde deelt weet zich meteen opgenomen in de deelzaamheid.

Rua na Rua is uitzonderlijk omdat de "content" die er te vinden is bijzonder is. De content is echt. Uniek. Niks recyclage, mashup, aggregatie. Niets gestolen. Wel flarden bevroren seconden uit de zoekende ziel van een jonge Braziliaan die zich ondergedompeld ziet in een Westers Kunstkader.

Rua na Rua deelt zonder bijbedoeling. Rua na Rua geeft, probeert niet te misleiden. Wie er is krijgt wat er is. Punt. Geen "conversatie met conversiedoeleinden". Rua na Rua "luistert niet naar de consument".

Rua na Rua brengt de onderliggende ideologie van street art naar social media op een manier die recht doet aan het inflatieconcept "roots". Hier ontmoeten "bottom-up" en "social media" elkaar. Hier zijn echte mensen wier zielen geen andere keuze hebben dan scheppen.

Mij stemt het hoopvol.

Street Art vloekt toch ook tegen de regels, niet?

[16/11/11 10:27:21] John Erbuer: hey Monique, zie ik u in Gent ?
[16/11/11 10:29:16] Monique Enhus: Op je tentoonstelling? Ik ben heen en weer naar Nederland. Zal moeilijk gaan. Is er een website of iets soortgelijks?
[16/11/11 10:30:24] John Erbuer: als 't interesseert kunt ge via een chaos van fotos wel een beetje volgen
[16/11/11 10:31:03] John Erbuer: links via http://johnerbuer.blogspot.com/
[16/11/11 10:32:04] John Erbuer: maar the real thing is natuurlijk onklopbaar :)
[16/11/11 10:32:51] Monique Enhus: I know.... ben even gaan kijken. dat gaat recht naar het hart. neig!
[16/11/11 10:33:04] John Erbuer: en mijn straatartist verkoopt zijn fotos
[16/11/11 10:33:59] John Erbuer: tegen kostprijs in de Zwarte Zaal en maal 10 in de 'Witte Zaal' die hij in de Zwarte Zaal heeft ingericht
[16/11/11 10:34:28] John Erbuer: duidelijke dialoog in het Kunstkader !
[16/11/11 10:35:39] John Erbuer: juist nu in de kranten verschijnt dat een foto van Andreas Gursky bij Christies voor dikke 3 milioen euro is verkocht
[16/11/11 10:37:27] John Erbuer: Elke vierkante cm die Carbonel in zijn favela in de Zwarte Zaal verkoopt laat hem toe een nieuw werk van dezelfde oppervlakte te printen
[16/11/11 10:37:53] Monique Enhus: da's een tof systeem
[16/11/11 10:38:47] John Erbuer: jaja, maar ik draag dat in praktijk alleen - ik heb geen ploeg om zich daar mee bezig te houden
[16/11/11 10:39:19] John Erbuer: dus uiteindelijk zal het meer een 'statement' zijn in zijn dialoog
[16/11/11 10:39:42] John Erbuer: we geraken niet in de media !
[16/11/11 10:40:03] John Erbuer: dus wie weet waar wij mee bezig zijn ?
[16/11/11 10:40:43] Monique Enhus: heb je 'm al gefilmd en op youtube gezet?
[16/11/11 10:41:14] John Erbuer: ik ben curator, Monique, en dat is al méér dan een fulltime
[16/11/11 10:41:56] John Erbuer: hij heeft een dikke Canon gekregen van mij en fotografeert en filmt zelf
[16/11/11 10:42:04] John Erbuer: dat is zuiverder
[16/11/11 10:42:55] John Erbuer: Ik had op de media gehoopt en enkel Avs heeft een afspraak gemaakt met mij voor interview en reportage
[16/11/11 10:43:24] John Erbuer: dat was gisteren - ze zijn zonder verwittigen niet afgekomen :-D
[16/11/11 10:43:40] John Erbuer: regionale tv - sic
[16/11/11 10:44:34] John Erbuer: Zeg Monique, mag ik onze Skype posten?
[16/11/11 10:47:24] Monique Enhus: welke skype?
[16/11/11 10:47:44] John Erbuer: deze conversatie !
[16/11/11 10:48:18] John Erbuer: op mijn blog zetten - spaart tijd - Street Art vloekt toch ook tegen de regels, niet?
[16/11/11 10:48:41] Monique Enhus: ok
[16/11/11 10:48:58] John Erbuer: mag dus?
[16/11/11 10:49:12] Monique Enhus: Ja
[16/11/11 10:49:30] John Erbuer: obrigado

Rua na Rua, 16/11

Wie de dialoog tussen de Arte Popular en Europalia.Brasil echt wil volgen komt best een paar keer langs in de Zwarte Zaal van de KASK in Gent.
Louis Pasteurlaan 2
(di-vr 14.00-18.00u, za-zo 11.00-18.00u) (Finissage zondag 27/11 16.00u)

Het beeldend gevecht tussen Chaos en Structuur is ook wel te volgen op:
Wordpress
en op Facebook:
Rua na Rua

dinsdag 1 november 2011

Rua na Rua, 1/11



Vet !
Vette kleuren horen bij Brazilië.
En zon.
Ook die bracht Carbonel mee naar Gent.

Morgen begint hij te bouwen in De Zwarte Zaal.
Rua na Rua
Ik ben benieuwd.


maandag 24 oktober 2011

Rua na Rua, dia um


A chegada de Carbonel fui massa.
Não poderia ser melhor.
Muito contato com alunos da escola de arte, 'School of arts'
Contatos de diferentes lugares desse mundo. Marlene de Chile, Lisa de Suriname, Ruggero de Italia, Sarah da Bélgica.
Encontros com Sjoerd, Franky, Evert, Pat, Jan, René, Tile ...
Vamos nessa pessoal!
Rua na Rua vai ser de caralho
Na tora