zaterdag 21 maart 2015

Brief aan Nic Balthazar

Hey Nic, tof gisterenavond.
Na de confrontatie met de schrijnende asielproblematiek van uw Neeland was het een aangenaam weerzien van partners in crime.
Ik was het de laatste tijd een beetje uit het oog verloren dat wij al lang in dezelfde richting rijden. Het deed deugd om te horen hoe jij je ons begin, jou eerste presentatie herinnerde.
Ondertussen is veel water door de Schelde gestroomd, en door de Cabiparibe en door al die rivieren op onze bol.
Water, we 'zijn' water, 55% van ons lichaam is water.
Andréa Luna en ik wonen in de Nordeste, het arme, problematische droge Noord Oosten van Brazilië,
het land dat 12% van de totale zoetwaterreserve van de aarde binnen zijn grenzen heeft,
het land met 7.500 km kustlijn.

In Recife, soms het Venetië van Zuid-Amerika genoemd, braakt de Capibaribe, de grootste rivier, onophoudelijk tonnen afval in de blauwe zee, de vervuiling van de kustlijn is onvoorstelbaar, overal plastiek, honderden kilometers weg van steden, plastiek, plastiek.
De stervende zeeschildpad die we zagen aanspelen konden we niet redden maar die dag zijn met de opkuis van de plastiek begonnen, elke dag iets.
Gek, dom, het maakt niets uit, belachelijk ...

Tot een visser ons de fabel van de bosbrand en de kolibrie vertelde.
Het grote woud stond in brand en alle dieren vluchtten weg.
Toen ze een kolibrie met een drupje water in zijn bek naar de vlammenzee zagen vliegen, riepen de dieren.
"Hey kolibrie, keer terug!"     "dit haalt niets uit!".
"Ik doe wat ik kan" antwoordde het vogeltje.

Nic, de kolibrie (beija-flor, bloemenkusser in ‘t Portugees) is sinds die dag onze mega-held.
Wij zijn twee beija-flores.

Met onze eco-interventie 'O LIMPO rio 2016' pikken wij in op het 2e, na de Wereldbeker voetbal, internationale event in Brazilië, de olympische spelen.
Wij willen, zoals we in de pre-internet tijd met 'De Geconcentreerde Melkbrigade' met succes deden, leden werven.
Kolibries die, samen met ons, plechtig beloven om elke dag een klein stukje plastiek op te rapen opdat het niet in de rivier en de zee terecht komt. 

Je moet nog weten dat 'O LIMPO' Portugees is voor 'DE OPKUIS' en zoal je weet betekent ‘rio’ rivier.
Rio de Janeiro is de stad van de Olympische Spelen rio 2016.
In de media zal, zoals met Copa, de ‘goed-nieuws-show’ alle problemen mooi toedekken.
Bij de start van Evy Van Acker in de zeil-competitie in de baai van Guanabara, de iconische tropische postkaart-baai, zullen wij een flesje water in de vervuilde zee gieten.
Bronwater dat wij deze zomer gaan halen op de MONTE OLIMPO, de Griekse goden-berg.
Het magische moment wanneer we water van Posseidon in de schoot van Yemanja - de Afro-Braziliaanse godin van alle water - gaan gieten wordt dag één van 'O LIMPO rio 2016' het opkuisen van alle rivieren op onze planeet.

Kunst zal de wereld redden. Kunst is van de goden.

Nic, wil jij ook een beija-flor worden?
Wil jij één euro betalen voor je lidkaart en, als je wil, nog één euro voor de lidkaart van een andere kolibrie (die het moeilijk heeft om dat bedrag aan een lidkaart uit te geven)?
Als kolibrie moet je, naast de belofte van de dagelijkse kuis 'O LIMPO', ook nog plechtig beloven om, binnen de week, 2 betrouwbare personen ook kolibrie te laten worden, die dan op hun beurt 2 betrouwbare personen ook kolibrie laten worden, die dan ... het piramide systeem weetjewel.

Een van de dagen openen we een rekening bij de Triodos-bank.
'O LIMPO rio 2016' is een volledig vrij, ongebonden, ongesubsidieerd kunst-initiatief en kan 'misschien' in deze crowd-funding-tijden wat van de kosten recupereren
en, je weet maar nooit, later wat andere initiatieven rond zuiver water steunen.

Abraço
John & Andréa




vrijdag 2 januari 2015

O LIMPO rio 2016 en de droogte

A seca, de droogte


Still uit mijn video n.a.v. het Wereld Sociaal Forum in Belém. Blijkbaar was ik er al tijdje door geboeid :-)

Lang was het een probleem van het arme Noord-Oosten van Brazilië, van het binnenland dan nog, want Recife en Olinda waar ik woon liggen aan de kust, in de vochtige tropische klimaat-gordel, waar we tot nu toe niet rechtstreeks met droogte te maken hadden. Niet rechtstreeks, want iedereen heeft wel te maken met de problematische favelas, met het geweld en de vervuiling in die arme-mensen-getto's.
Men wil al eens vergeten dat de Braziliaanse sloppenwijken hun ontstaan en groei grotendeels door de droogte in het binnenland, de Sertão, zijn veroorzaakt. Wanneer het eens te weinig, of niet regent in het jaarlijkse regenseizoen, en dat is al regelmatig gebeurd, zijn de familiale boerderijtjes onleefbaar en trekken de mensen hoopvol naar de steden waar ze definitief in de sloppenwijken belanden.

Het nieuwe luxe-product

Vandaag is de droogte 'het' onderwerp in São Paulo, de grootste en rijkste stad van Brazilië. 11 miljoen inwoners kijken de laatste tijd vol verbazing naar hun kraantje waar geen water of nog nauwelijks water uit komt. Officieel rantsoeneert de Watermaatschappij (Sabesp) nog niet maar iedereen voelt het beperkt debiet tussen de late namiddag en de vroege ochtend. Kledij wassen wordt uitgestel, de auto wast men al een tijdje niet meer, steeds meer mensen gaan naar hun sportclub om er te douchen, de clubs reglementeren de douche-tijd, flatgebouwen beperken de toegang tot hun zwembaden en tankwagens met duur water doen gouden zaken. Water is nu algemeen een luxe-product geworden.

Niemand wil het horen

Globo, de commerciële zender lult er op los, klaagt en zaagt over de dagelijkse ongemakken - dat er bijvoorbeeld 5 miljoen ongewassen auto's in São Paulo rondrijden - om het maar niet te hebben over de globale ramp, over het Cantareira-bekken bijvoorbeeld, dat de dorst lest van zo'n 6,5 miljoen inwoners in de stad en wiens waterniveau elke dag een paar centiem-procent blijft zakken en in de officiële berichtgeving van november 2014 al op een dramatische 12,4% stond. En om het maar niet te hebben over de onvoorstelbare vervuiling van de bijna-droge rivieren zoals de Rio Tietê. En het maar niet te hebben over het alarmerende lage waterpeil van de São Fransisco, een van de grootste rivieren in Zuid-America.

O LIMPO rio 2016

Ik zie het met lede ogen aan.
Net nu wij met ons kunst-project "O LIMPO rio 2016" beginnen en de overdaad aan plastiek aanklagen die de Braziliaanse rivieren in de zee lozen lees ik ... dat in São Paulo veel restaurants hun drank nu in weggooibekers schenken om op hun afwaswater te besparen en dat in de wijk Penha een verkoper van water in plastiek flessen zijn omzet met 300% zag stijgen. Van een kapper hoor ik dat zijn waterfilters nu bruin-zwart zien, alhoewel de Sabesp beweert dat het water nog proper is.

De favelas

En last but nog least, het sociale aspect. Niet verwonderlijk dat de waterschaarste vooral voelbaar is in de arme wijken, ja, maar daar zijn ze wel gewoon spaarzaam om te gaan met water. De meeste woningen hebben een eigen watertank op hun dak en iedereen houdt goed in de gaten wanneer er voldoende druk op de leiding zit om de tank te vullen, water wordt daar altijd bewust verbruikt. Terwijl de rijkere wijken klagen over het feit dat ze na 22u soms niet kunnen douchen kijkt men in de favelas altijd - en bij elke een kraan die men opendraait - of hun waterreservoir het zal uithouden tot er opnieuw druk op hun leiding komt. Ik ken dat.


Rio 2016

Droogte, het is geen exclusief probleem van Brazilië, neen, maar weet wel dat het land 13% van het zoetwater van onze planeet binnen zijn grenzen houdt en weet dat de massale dagelijkse kap van het Amazonewoud - niet voor niks 'regen'woud genoemd - een van speculatieve oorzaken van de droogte is.
Hopelijk kan Evy Van Acker, onze nationale trots op het water, wat aandacht trekken naar de erbarmelijke toestand van de Braziliaanse rivieren wanneer ze in augustus 2016 met haar gouden medaille in Rio de Janeiro op het podium staat. Alle beetjes helpen. Ik doe wat ik kan en 2015 is nog maar net begonnen.

dinsdag 4 november 2014

Het sprookje van de kolibrie.

De verontwaardiging over de pletwals van de Fifa wereldbeker voetbal is uit de media verdwenen, de 250.000 mensen die in Brasilië hun huis zijn kwijtgeraakt blijven verweesd achter.

Life goes on, Dilma is herverkozen en er nadert een nieuw mega-vent, de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro en wij haken aan met een nieuw project, O LIMPO rio 2016

(Foto: Rio 2016/Alex Ferro)

“Limpar” is Portugees voor kuisen, "o limpo" "het opkuisen" rio, is Portugees voor rivier. “O LIMPO rio”, betekent dus "het opkuisen van de rivier" en dat zijn we al een tijdje aan het doen, … omdat we het niet laten kunnen.

Er slingert altijd wel een plastiek-zak rond om wat afval mee te nemen en in een of andere georganiseerde vuilbak te gooien.     Een selfie rondt het af:

Antwerpen, Noordkasteel, Juli 2014 

Gelet op de immense vervuiling van de rivieren haalt dit zo goed als niets uit, en als mensen ons daar op aanspraken hadden niet echt een goed antwoord om onze absurd-kleine daad te verantwoorden tot we het sprookje van de kolibrie en de bosbrand hoorden:

Het bos stond in brand en de olifanten spoten water om te blussen. Toen een olifant een kleine kolibrie met een drupje water in zijn bekje naar het vuur zag vliegen riep hij
"Hey kolibrie, dat haalt niets uit."

“IK DOE WAT IK KAN”, antwoordde de kolibrie.

Dat is van nu af aan ook mijn antwoord.
John Erbuer

woensdag 15 januari 2014

Fuleco, WK-mascotte van Fifa heeft een scabreuze naam

Wie, wat? 'Fuleco', de mascotte van de Copa do Mundo da FIFA 2014 TM, en tevens de beste grap van Coca Cola voor de Copa do Mundo 2014 Brasil TM.

Was ik stand-up comedian dan was 'Fuleco' mijn rode draad geweest in mijn oudejaarsconference.
Of toch weer niet, kontneuk-grappen zijn zò platvloers en brave Belgen zouden niet geloven dat die pluche mascotte, de ster van de fifa-merchandising, een speeltje voor de kinderen echt 'Anus' heet. Neen, in mijn Portugees woordenboek is Fuleco niet te vinden, Google-translate laat het ook afweten, voorlopig nog, want in de volkse wijken van Brazilië bloeien voortdurend nieuwe namen en wie 'fuleco' opzoekt in een woordenboek dat dichter bij het slang staat, dichter bij de taal van de straat - een taal die ze bij Coca Cola en de Fifa duidelijk niet kennen - leest dat fuleco het gaatje is waar de kak naar buiten komt:

Fuleco is een bijnaam voor de anus (Fuleco é um apelido para o anus), het zelfde als gat (o mesmo que cu).

In Recife heb ik het voorlopig nog niet gehoord maar, hier gaat mijn prognose voor 2014: "de Fifa wordt in zijn gat gepakt " (a Fifa vai tomar no Fuleco)
In Recife en het ganse Noordoosten gebruikt iedereen het woord 'fuleiro' voor een persoon- of een ding van slechte kwaliteit. Fuleco-fuleiro, hoor je het?

En er is ook nog het woord 'caneco' dat letterlijk kop/tas betekent maar ook als "up your ass" (vai tomar no caneco) als anus wordt gebruikt. Fuleco-caneco, hoor je het?

Je houdt het toch niet voor mogelijk dat de Fifa z'n mascotte zo'n naam geeft, maar ja, zoals alles bij de Fifa, overtreft de realiteit de strafste fictie.
'Hoe' die Mascotte aan die scabreuze naam is gekomen leg ik meteen uit, eerst moet u weten welk beest Fuleco, de mascotte met Disneyland-look, uitbeeldt.



De Fifa weet hoe verwoestend de bouwwerven van de 12 stadions zijn voor mens en natuur en meet zich daarom graag een groen jasje aan. "Laten we, voor onze mascotte, een met uitsterven bedreigd diertje kiezen" beslisten de marketeers en ze kregen applaus van hun afdeling merchandising. Keuze zat, met uitsterven bedreigde diertjes zijn er genoeg in Brazilië en verkopen goed als knuffel. Het beest moest wel naar voetbal verwijzen en voetbal is iets van stoere binken. Zie maar hoe de de supporter-clubs (torcida's) zich tooien zwaarden en schilden. (foto van de torcida Santa Cruz, Recife)

Zat er iets met een pantser, iets met schubben in het lijstje bedreigde diersoorten? ...



Het werd de Tolypeutes tricinctus, de Tatu-bola, een geschubd beestje van ongeveer een halve meter lang en een dikke kilo zwaar, een gordeldier dat, om zich te verdedigen, oprolt, opbolt zoals onze egels hier doen. Bol-bal, hoe origineel! De Tatu-bola heeft geen stekels en leent zich dus beter dan onze egels om op te schoppen. Schoppen op een diertje dat met uitsterven bedreigd is zou ook als sterke metafoor kunnen werken voor wat in het Braziliaanse Amazonewoud met al die bedreigde dieren gebeurt. Brazilië kapt hun regenwoud en stampt ze weg. Maar neen, de Fifa schrijft op z'n site dat het een project steunt dat voor het behoud van de Caatinga, het biotoop van de Tatu-bola, ijvert en de kous is af. We geven een aalmoes en we propageren dat de Fifa voor het milieu zorgt. De eerste van de Fifa-sponsors die op de kar sprong was de autobanden producent, platgereden egels en autobanden, snap je
.../ According to Rodrigo Castro, a biologist and executive secretary of the Associação Caatinga, the plan is to seek the support of all the World Cup sponsors. Continental Tires was the first company to commit. Their nearly US$ 44,000 contribution allowed for the project´s research phase to begin /...

Mooi zo. Maar de mascotte mocht de goed klinkende naam 'Tatu-bola' niet houden. Je weet maar nooit dat de mensen gaan Googlen en over de verdwijnende diversiteit in de Caating lezen! Coca Cola zou dus een wedstrijd uitschrijven om de Tatu-bola-mascotte een betere naam te geven.
Via het internet kon men één van de 3 voorgestelde namen kiezen:
.../ Of the 1.7 million voters, 48% chose Fuleco over Zuzeco (31%) and Amijubi (21%). /...
Ok, die klus was ook geklaard en als je veel geld hebt en geen kosten spaart om het Disneybeest overal in de visuele communicatie te laten verschijnen zal het happy-family-image het halen op de bezorgdheid over het milieu en op de schande dat de Fifa het geld van onderwijs, gezondheidszorg, openbaar vervoer, en heel wat sociale en vrije artistieke projecten opslorpt voor zijn mega-event.

In Noordoost Brazilië (4 fifa-voetbalstadions) gaat 'Copa Favela 2014' verder onderzoek doen naar de negatieve 'Fuleco - fuleiro' associatie en de scabreus-grappige 'Fuleco-caneco' associatie met de Fifa-pop. 'Copa Favela 2014' is benieuwd of de fifa-geldmachine zijn, in China gefabriceerde, poppen niet in zijn fuleco geduwd krijgt.

'Copa Favela 2014', is mijn kunst-onderzoeks-project dat, nadat ik voor Europalia;Brasil "Retratos Brasileiros" maakte (in het kader van een sociaal-artistiek project rond populaire kunst) en een graffiti kunstenaar cureerde (Rua na Rua, in de Zwarte Zaal van het Kask) nu verder gaat als platform voor de populaire creatieve communicatie rond het mega-event Copa do Mundo 2014 TM

2013 was het jaar dat 'De-Rode-Duivels-gaan-naar-Brazilië-gekte' uitbrak. In 2014 zal de gekte zijn hoogst besmettelijke piek bereiken en Copa Favela 2014 kijkt er naar uit:
"het vogeltje dat stenen eet leert zijn gat kennen" (Passarinho que come pedra sabe o fuleco que tem)

John Erbuer (In mijn volgende blog wil ik verder in gaan op de fabricatie van de Fuleco-poppen, ook een mooie fifa-leugen.)

donderdag 9 mei 2013

a cidade da copa

Copa Favela 2014 é uma plataforma em Recife para falar dos absurdos contra o povo pernambucano e em repúdio à quantidade de obras desnecessárias realizadas em função de apenas 05 jogos aqui, além de outros fatores que desrespeitam totalmente os direitos humanos, utilizando o dinheiro dos nossos impostos.

Para completar teremos a construção da cidade da copa, em S.Lourenço da Mata, provocando consequências irreversíveis para a natureza e desapropriando famílias que ali estavam há quarenta anos.

Não somos ong, nem associação, somos um coletivo que desenvolve ações com arte para denunciar esse abuso em todos os sentidos. Estamos articulados com várias periferias daqui que se ressentem mais desses impactos. Temos uma página no facebook e queremos manter contato de alguma forma pra nos fortalecermos. Somos parceiros de outros coletivos e estamos nos reunindo para uma ação maior.

Estivemos na Audiência Pública promovida para apresentação do parecer técnico sobre o impacto ambiental causado pela construção da Cidade da Copa em S.Lourenço da Mata, que, claro, foi favorável à construção da obra e realizado pela Pires Advogados Associados, contratada pela Odebrecht. O parecer será submetido à Agência Estadual de Meio Ambiente, mas, claro, sabemos, não será questionado.

Ficamos um pouco tristes em não ver nenhuma organização da sociedade presente, nenhum movimento organizado e sim pessoas - bastante puras e ingênuas achando que ainda poderiam interferir no processo, que iria ser discutido algo junto, como catadores de material reciclável, moradores, pequenos comerciantes de Camaragibe, e que não sabiam que tudo ali era um teatro somente pra compor uma ideia de que as coisas estão sendo feitas legalmente, da forma correta. A Odebrecht, simpaticamente, registrou que o parecer poderia ser questionado pela sociedade em 10 dias! Quando eles tiveram um ano e meio e muitos $$$$$ para pagá-lo. Camaragibe, pra completar, ficou de fora do parecer, o estudo de viabilidade ambiental foi realizado em S.Lourenço! Enfim, filmamos tudo, estamos fazendo um novo vídeo com essas imagens.

Seguem 03 pequenos filmes realizados por nós.

COPA FAVELA 2014

Fazer a PIPA da COPA FAVELA 2014

Pra "COPA FAVELA 2014" todo dia é dia do Índio

Espero que trocarmos informações e mantermos vivo esse debate, pois planejamos uma ação maior, junto a outros coletivos, associações e quem mais quiser se unir nesse sentido

Andréa Luna

andreacfbrasil@hotmail.com



zaterdag 4 mei 2013

De Caxirola schande !

Een paar weken geleden noemde Romario de Wereldbeker Voetbal van de Fifa de grootste oplichting in de Braziliaanse geschiedenis en deze Caxirola is daar een mooi voorbeeld van. Carlinhos Brown kreeg een miljoen real om een instrument te ontwerpen alla Vuvuzela en kopieerde simpelweg de traditionele CAXIXI. Zoek maar op het internet, het is een volledig ecologische percussie-instrumentje van Afrikaanse oorsprong, veel gebruikt met de Berimbau (samen met de stok in de rechterhand op de foto). De caxixi is een gesloten mandje van gevlochten riet met een platte bodem van een kalebas, binnenin zitten zaden die ritmisch geschud worden en een verschillende klank produceren naargelang ze de gevlochten zijkant of de vlakke kalebas-bodem raken. Wie ooit Nana Vasconcelos zag optreden weet wat een goeie percussionist uit dit mandje kan schudden. De propaganda van duurzaamheid is zever, het is helemaal niet duurzaam om de ecologische caxixi in plastiek na te maken op industriële schaal. Dat de plastiek van suikerriet komt is flink gedaan door de suiker-lobby. De traditionele caxixi wordt overal in Brazilië gemaakt door kleine instrumenten bouwers. Get the picture?